Elektronická evidence tržeb EET / e-tržby
Dne 30.3.2016 byl definitivně přijat zákon o Elektronické evidenci tržeb EET/e-tržby – nový zákon o registračních pokladnách. Jak zákon o EET - Elektronické evidenci tržeb funguje, a co musí většina podnikatelů splnit, aby zákonu vyhověla?
Stručný princip fungování elektronické evidence tržeb EET/ e-tržby
1. Pokladní zařízení zašle datovou zprávu o transakci ve formátu XML finanční správě
2. Ze systému finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem účtenky
3. Pokladní zařízení vytiskne účtenku (včetně unikátního kódu)
4. Podnikatel předá zákazníkovi účtenku (lze i v elektronické podobě)
5. Evidenci tržby lze ověřit prostřednictvím webové aplikace finanční správy. Zákazník si může ověřit svoji účtenku, podnikatel si ověří tržby evidované pod jeho jménem.
Jaké údaje se odesílají na úřad a zároveň tisknou na účtence?
• DIČ
• ID provozovny a pokladního místa, pořadové číslo účtenky
• BKP (KÓD 1 generovaný pokladnou)
• Datum a čas transakce
• Celková částka tržby
• Bezpečnostní kód poplatníka
• Režim EET (běžný/zjednodušený)…
• Základy DPH a částky DPH dle sazeb, včetně zvláštních režimů
• Informace o platbě elektronickými peněženkami/vouchery….
… na účtence je možné uvést i další údaje (např. náležitosti DPH dokladu nebo dokladu podle zákona o ochraně spotřebitele)
Co když dojde k výpadku připojení k internetu?
• Pokud nebude spojení na server finanční správy, je možné po uplynutí mezní doby odezvy (min. 2 sekundy) vystavit účtenku bez FIK (jedinečného kódu ze serveru finanční správy - KÓD 2)
• Pokladní zařízení se automaticky připojí, jakmile je spojení obnoveno, a odešle data (povinnost odeslat do 48 hodin)
• U Off‐line řešení (zjednodušený režim) pro provozovny bez přístupu k internetu (povinnost odeslat do 5 dnů)
• Povinnost opatřit účtenku zjednodušeným elektronickým podpisem
Plánovaný postup zavádění EET / e-tržby
1. fáze – stravovací a ubytovací služby - od 1.prosince 2016
Ubytování
• Většinou krátkodobé ubytování
• Hotely, kempy, penziony, tábořiště, ubytovny, ….
Stravování a pohostinství
• Nabízena jídla a nápoje k okamžité konzumaci (ať již jsou konzumována na místě či nikoliv)
• Restaurace, hostince, kantýny, stánky, zmrzlináři, catering,…
2. fáze – maloobchod a velkoobchod - od 1.3.2017
3. fáze – ostatní činnosti vyjma těch ve 4. fázi (například svobodná povolání, doprava, zemědělství) - od 1.3.2018
4. fáze - vybraná řemesla a výrobní činnosti - od 1.6.2018
Proč postupně?
• rozložení nástupu povinných subjektů (registrace do systému)
• rozložení poptávky po software/zařízení pro povinné subjekty
• postupný náběh zatížení IT systému evidence tržeb
Jaké tržby se budou evidovat pomocí pokladen?
• Tržby v hotovosti = realizované jiným způsobem než bankovním převodem, tj. zejména:
• hotovost
• platební karty
• stravenky, poukázky, elektronické peněženky a obdobné prostředky…
I transakce mezi podnikateli (např. dodávka piva pivovarem restauraci), pokud je hrazeno „v hotovosti“
Systémové výjimky
• např. nahodilé příjmy, regulované subjekty, obce, příspěvkové organizace, plnění zaměstnancům z kolektivní smlouvy…
Důležité informace k zákonu:
• Zajištění bezpečnosti koncových zařízení, autentizačních údajů a certifikátů je odpovědností poplatníka!